lördag 16 augusti 2014

Boktips - Kärlek

Nu kanske vissa tycker att jag är lite sent ute med boktips. Men jag råkar faktiskt ha den åsikten att böcker är till för att läsas året om, inte bara på nån strand eller i hängmattan. Egentligen är jag tidig, för min optimala lästid är på hösten, när jag kan mysa in mig och läsa i en härlig filt helt utan dåligt samvete, här är några böcker med mysiga kärlekshistorier:

The fault in our stars / Förr eller senare exploderar jag
John Green
Handlar om 17 åriga Hazel Grace som har en obotlig form av lungcancer, hon har inte så många vänner utan umgås mest med sina föräldrar och sin favoritbok (som hon läst typ hundra miljoner gånger) An Imperial Affliction.
Hon går i en stödgrupp för andra barn och ungdomar med cancerdiagnoser och en dag dyker Augustus Waters upp. Augustus är friskförklarad från sin cancer och där startar en episk kärlekshistoria.
Jag lyssnade på ljudboken som är inläst av en skådespelerska som heter Kate Rudd, hon gjorde min upplevelse av boken ännu starkare så jag rekommenderar den verkligen!
Ja, den här boken är nästan sönderhypad, och ja, den handlar om cancer och ja den är sorglig. Men den har samtidigt så mycket ljus, och humor, och så mycket liv. Alla borde läsa den här. Och vill man inte det så går den på bio just nu, men jag har inte sett filmen själv så jag vet inte om den är nått att ha. ;)
Här kan ni läsa min recension

Anna and the French Kiss
Stephanie Perkins
Anna såg fram emot sitt sista skolår i Atlanta, där hon har ett bra jobb, en lojal bästa vän och en potential pojkvänskandidat. Så hon är inte direkt nöjd när hon får reda på att hon istället ska spendera sitt sista skolår på ett internat i Paris - men det ändras ganska snabbt när hon träffar den otroligt snygge och charmige Étienne St. Clair..
Det låter lite cheesy kanske men den här boken gav mig verkligen känslan av att vara typ 16 år och döförälskad. Och dessutom är  Étienne St. Clair en av de mest sympatiska manliga karaktärerna jag träffat på i en bok. Han är ganska så underbar. Stor swoon-varning!
Här finns min recension

Eleanor & Park
Rainbow Rowell


Väldigt kortfattat kan man beskriva Eleanor & Park såhär: En ungdomsbok som utspelar sig 1986 och handlar om hur den trasiga tjejen Eleanor och den halvcoola killen Park blir kära i varandra.
Ett citat från The fault in our stars passar bra in här:
“As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.”

Jag älskade den här boken. Den var helt fantastisk på så många sätt, t. ex så kände jag verkligen med karaktärerna till hundra procent och jag har sällan hatat en bad guy så mycket som jag hatar Richie! Eleanor är som sagt en trasig tjej som har trassliga familjeförhållanden och hennes självkänsla är nere på botten. Men jag älskar den hon är för hon är så mycket och trots sin dåliga självkänsla ber hon aldrig ursäkt för vem hon är. Hon är tjock, har ett enormt rött hår och hon har starka åsikter om saker och ting. Park bleknar lite i jämförelse med Eleanor, men vilken fantastisk kille han är! Han är ascool och så otroligt snäll att han utan tvivel hamnat på min topp5-lista i kategorin bästa manliga huvudroll. Läs hela min recension här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...