fredag 15 augusti 2014

Det senaste halvåret

Hej, minns ni mig? Minns ni att jag var gravid sist vi sågs? Nu är jag mamma istället ^-^
Här kommer en snabbsummering av vad som hänt sen sist:

Januari 
Jag jobbade halva Januari sen gick det inte mer pga foglossning, järnbrist och utmattning så jag blev sjukskriven. Rumlade runt hemma, gick små promenader med vovven, virkade, sydde och stickade, handlade till bebis och käkade kopiösa mängder semlor.



Februari 
Fick karpaltunnelsyndrom i händerna så kunde inte virka eller sticka mer. Foglossningen blev värre så kunde knappt gå till affären (som låg 5 min bort), kunde inte heller städa eller dona hemma. Satt/låg mest i soffan och läste, såg på film och tv och slumrade mig igenom dagarna. Sov ingenting på nätterna pga smärta i rygg och fogar. Vi får reda på att vi inte får bo kvar i vår studentlägenhet (eftersom vi inte pluggar). Panik!



Mars
Vi har världens tur och hittar en fin 3a i samma område som Gottfrids bror med familj bor, ute i Vännäsby (ca 3 mil från Umeå) men det går bra eftersom det finns tåg. Jag tänker att hyresvärden såg på mig som att jag skulle spricka men att haha det är ju 3 veckor kvar till BF så det är ju ingen fara.. Dagen efter ser vi på melodifesivalsfinalen, morgonen efter det vaknar jag och vattnet går. Hoppsan.
Juni föddes den 10 mars, 3 veckor tidigt men fullt frisk och fantastiskt fin. Jag återkommer om förlossningen! Däremot är inte allt frid och fröjd även om man är lycklig över sin lilla bebis, hormonomställningen gjorde mig deprimerad och drog upp ett massa gammalt skräp från förr och jag blev sjukskriven för förlossningsdepression.


April
Ljuset börjar komma tillbaka men inuti mig är det fortfarande svart. Juni vill inte sova själv utan bara på antingen mig eller Gottfrid. Vi har inte sovit en hel natt sen hennes födelse och det är riktigt tungt. Vi försöker packa så gott vi kan samtidigt men det är svårt.


Maj
Jag får tipset att liggamma Juni så hon somnar och plötsligt får vi vårt liv tillbaka. Vi kan sova BÅDA TVÅ på nätterna, helt underbart! Det börjar bli skönt ute och livet återvänder på fler än ett sätt. Vi röstar i EU-valet, firar min första mors dag och Junis farmor är hos oss och hjälper till så ofta hon kan så vi får packa inför flytten. Sjukskrivningen är nu på 75% och Gottfrid börjar jobba igen.






Juni-Juli
Flytten går till Vännäsby, det tar ungefär en månad för oss att komma till rätta i nya lägenheten med en liten tjej som går före allt annat. Men det går bra, min sjukskrivning sänks ytterligare till 50%, Gottfrid har semester och vi myser hemma. Juni ler och skrattar och har fått börja smaka mat. Vi tar små utflykter och utforskar byarna runt omkring och fyndar på loppisar. Jag får besked att jag kommit in på utbildningen jag sökt till hösten och får först glädjeyra och sen panikångest och sen glädjeyra igen. The story of my life.




Augusti
Nu är vi inne i augusti och allt känns mycket bättre, jag är fortfarande sjukskriven på 50% och kommer fortsätta vara det augusti ut sen börjar jag skolan 1 september. Jag känner att jag verkligen fått fin hjälp från vården och är så glad över att vi har världens finaste BVC-sköterska som tar mig och mitt mående på allvar. Jag har börjat sticka igen. Så glad att ha fått skaparlusten tillbaka. Och med den kommer alltid lusten att börja blogga igen. Vi får hoppas att det håller i sig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...