söndag 5 augusti 2012

Burkhättor - How to!

Ett sätt att få in lite mer färg i sitt kök är att plocka bort skåpdörrarna på ett överskåp och fylla det skåpet med vackra plåtburkar och återanvända burkar. Jag kastar aldrig glasburkar utan diskar dom, låter sedan burken ligga en stund i hett vatten så det är lätt att pilla bort etiketten.
Det finns olika sätt att dekorera locken på, men min favorit är virkade hättor. Det är ett lagom projekt om man är otålig eller vill träna sig på att virka. Dessutom kan man använda i princip vilket garn som helst (ett tips är att använda dubbelt garn om det är ett tunt garn, annars blir det många, många varv).


Såhär virkade jag mina:
Starta med en magisk ring. 6 fasta maskor är standard. Sen ökar du med 6 fasta maskor på varje varv, för att få en jämn, platt hätta. Gör detta tills plattan är lika stor som locket. Då slutar du öka och virkar bara varven runt tills kanten är lagom bred. 4-5 varv brukar vara lagom. 
Efter det kan du stanna om du vill, men jag tycker att det är fint med en liten spetskant. Jag gjorde min genom att byta till vit färg, virka 4 luftmaskor och sen en fast maska i nästa maska på varvet. Hela varvet runt. Man kan givetvis variera sig på olika sätt där med, bara fantasin sätter gränserna!

När du virkat färdigt, fäst alla trådar och klipp av. De kan vara lite oformliga i början, men blöt hättorna med vatten och sätt på dom på burklocken. Sen är det bara att forma till dom och låta torka. Om man vill kan man ta en gummisnodd och trä runt hättan så den verkligen håller formen tills den torkat färdigt.

Känns det jobbigt att ha saker i burkar istället för kartongerna för att man missar "bäst före"-datum och tillagningsinstruktioner? Klipp ut den delen av kartongen och lägg under hättan!


1 kommentar:

  1. Underbara! Ska nog göra några såna! Tänkte göra en mer skarp kant genom att virka ett varv i inre maskbågen när jag har en cirkel stor nog för locket. Också ett sätt. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...