lördag 6 november 2010

drama oh drama.

hello diane,

jag blev helt inspirerad av den här fina bloggen och bestämde mig för att göra en filmlista.
Dessvärre har jag så jäkla många filmfavoriter så jag fick nöja mig med en genre. Det blev min favorit. Även kallad "cillafilmer", drama med svart humor. i love it. okej alla har inte svart humor i sig men platsar ändå i min kategori. (stay away movieknow-it-all's!)
jag blev alldeles varm i hjärtat av att leta bilder till filmerna, många "ååh" och fniss kom från min sida av datorrummet, och jag är sjukt sugen på att se om många av dom nu bara för det :D
(filmerna är inte listade i någon speciell ordning)


The Big Lebowski
Handlar om en nedpissad matta, en bowlingälskande bohem, en rik knös, en ung fru, galen fd vietnamsoldat. Det är whiterussian drickande och missförstånd.
En film som roar verkligen alla :)


Le fabuleux destin d'Amélie Poulain,
eller Amelie från Montmarte som vi svenskar säger.
Färgglad, konstnärlig, fantastisk musik. Amelie är otroligt söt och påhittig. Jag blir alltid lika glad och inspirerad när jag ser den här filmen.


Ghost World
Handlar om Enid, en rebellisk outsider som gillar att teckna och ha sarkastiska samtal med bästa kompisen. Av en slump träffar hon den mycket äldre Seymour.
Även den här filmen gör mig sjukt inspirerad. Jag vill också ha ett teckningsblock och sitta på café och rita elaka (jag menar snälla) karikatyrer av folk.


Little Miss Sunshine
Olive vill vinna Little Miss Sunshine-tävlingen och hela hennes dysfunktionella familj följer med (mer eller mindre frivilligt).
Varmt och kärleksfullt.


Sideways
Två män åker till vindistrikten i Kalifornien, träffar två kvinnor. Magi uppstår. Eller inte riktigt så men nästan. Väldigt mysig och stundtals mörk film. (Ett måste för vinälskare)


Transamerica
Bree ska operera sig. Från man till kvinna. Mitt i alltihopa får hon reda på att hon har en son. För att psykologen ska godkänna operationen måste hon möta sin son.
Fantastisk film. Jag älskar queerfilmer överhuvudtaget (kanske skulle göra en sån special nångång..) Felicity Huffman gör en fantastisk rollprestation!


Everything is Illuminated
Jonathan samlar på familjeminnen. Han har en vägg med gamla tandställningar, vykort, halsband m.m. Han åker till Ukraina för att besöka platsen hans farfar växte upp på. Hans "guide" blir den coola killen Alex, dennes farfar och blindhund. Fantastiskt rolig film, kulturkrockar och kärlek till släkten.


Rules of Attraction
Man skulle kunna kalla den en highschool film, för den utspelar sig på ett highschool. Men den är lite för mörk, lite för tragisk, men ändå så vacker och härlig. Färgstarka karaktärer som parallellt brottas med sina problem.


Juno
Den tuffa tonårstjejen Juno råkar bli gravid, vill inte göra abort så hon bestämmer sig för att föda ungen och sen ge bort den till ett gift par.
Rolig film om ett svårt ämne.

Blir en liten special också. Eftersom jag älskar regissören Wes Anderson:

Rushmore
Max älskar sin skola Rushmore, dessvärre ägnar han sig lite för mycket åt efter-skolan-aktiviteter istället för att studera. Så möter han lärarinnan Miss Cross, blir relegerad, sätter upp en pjäs.. Ja ni vet det gamla vanliga ;)


The Royal Tenenbaums
En splittrad familj med tre överbegåvade vuxna barn. Pappa Royal försöker desperat ena familjen igen.


The Life Aquatic with Steve Zissou
Steve Zissou är en dokumentärfilmare vars partner blivit uppäten av en "jaguarhaj". Hans nästa uppdrag är att leta upp hajen och döda den. Med sig på färden har han sin fru, sitt crew, sin nyupptäckta son samt en brittisk journalist.


The Darjeeling Limited
Tre bröder har nyligen förlorat sin far, nu åker de med det indiska tåget "The Darjeeling Limited" för att leta upp sin mor som blivit nunna.


The Fantastic Mr Fox
Handlar om en räv, hans familj och vänner. Och hur de tillsammans överlistar de tre hemska bönderna Boggis, Bunce och Bean.

1 kommentar:

  1. Åh, råbra! När man sett de flesta av dina favoriter och älskar dom, då vet man att de man inte sett också kommer vara strålande. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...