tisdag 7 april 2015

Junis 1-års kalas

Det är helt obegripligt hur snabbt tiden går. Att det är över ett år sen vår lilla tjej föddes. Och så mycket vi gjort, hur mycket hon har utvecklats och lärt sig under det här året. Hon har gått från att vara ett hjälplöst litet knyte som mest sov till att bli en redig tjej som kryper fram med världens fart, äter mammas hemlagade mat helt själv och dansar när vi sjunger och spelar. Det är helt otroligt och jag är så otroligt tacksam över att få vara en del av det.


Vi hade födelsedagskalas för henne för ett par veckor sedan. Vi kombinerade kalaset med en namngivningsceremoni eftersom vi inte haft någon tidigare.  Under namngivningen berättade Gottfrid om hennes namn och varför vi valt dom. Hon heter Juni Ida Katarina. Vi hade pratat namn i säkert ett år innan vi bestämde oss för just Juni. Det är ett så vackert namn som ger en associationer till sommaren vilket såklart är positivt. Ida fick hon efter Gottfrids farmor och Katarina efter min mamma. Det känns fint att ha ett mellannamn från båda våra släkten.
Sedan läste jag en vacker dikt som Gottfrid skrivit och sedan visade vi en liten film, som var ett hopklipp av småfilmer vi filmat under året. På Juni såklart. Vi avslutade med födelsedagssång och sen fick alla gäster ta fika. Sen blev det såklart presentöppning :)


Såhär såg det ut hemma hos oss precis före gästerna kom. Vi drog ner rullgardinen vid balkongdörren för det var så otroligt varmt den här dagen. Vi hängde upp hjärtgirlanger och flaggspel. Pompomsen har jag gjort själv av silkespapper. Junis stol fick nytt dynfodral och en liten tyllkjol för att se mer kalasig ut. Vanligtvis har vi köksön mittemot diskbänken men den blev verkligen en perfekt kalasö! 


Jag bakade tårtan dagen innan men dekorerade på kalasdagens morgon. Jag hade tänkt göra en regnbåge av nonstop men insåg i förtvivlan att nonstop-godisarna har riktiga 70-tals färger, orange, röd, gul, brun etc. Och det blev ingen vacker regnbåge av det. Den stackars maken fick åka och köpa Ahlgrens bilar i sista stund så blev det en bilbåge istället. Det blev bra det med :)
I övrigt hade jag i mosad banan och blåbärssylt.
Nonstoparna fick agera plockgodis istället.
Jag bakade även chokladsnittar, som verkligen är ett sjukt underskattat bakverk. Det är verkligen fantastiskt gott! Och även min citron- och vallmokaka som börjar bli en riktig paradkaka för mig.


Juni har aldrig ätit tårta eller något annat sockrigt tidigare så jag var spänd på att se hennes reaktion på tårtan. Men det blev inte så spektakulärt som jag väntat mig. Däremot så märktes det att hon tyckte att det var gott. :)


Juni med några av sina födelsedagspresenter. :)
Klänningen kommer från Cacharel och jag fyndade den på tradera. Jag var gravidgalen och visste inte ens med säkerhet att vi hade en flicka i magen. Men den där klänningen skulle jag bara ha!! Vi var hemma hos Gottfrids föräldrar den helgen och jag satt uppe med min laptop i knät långt efter att alla andra hade lagt sig bara för att jag inte skulle förlora budgivningen. Men jag vann den och hon hade den på sitt 1års kalas :D
Senare på eftermiddagen  när de flesta gäster gått hem kom Junis storasyster Iris med familj och firade tillsammans med oss. Det var dömysigt och det är så härligt att se de beundrande blickarna som Juni ger sin storasyster < 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...