onsdag 22 februari 2012

Bokrean 2012

Jag och pojkvännen hade en mysig eftermiddag nere på stan idag, Bokrean startade ju idag!
Jag hade varit i skolan på morgonen, kommit hem, ätit lunch och lagt mig till rätta på sängen och lyssnat på min ljudbok "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" (väldigt mysig bok och Katarina Ewerlöf är fantastisk som inläsare). Nånstans där somnade jag och vaknade med ett ryck när Gottfrid ringde och väckte mig halv 3. hrm..
Hursomhelst, jag var åtminstone utvilad när vi kryssade mellan hyllorna och de andra (mycket mer stressade!) bokintressenterna i Umeås tre bokaffärer.

Jag kom hem med följande böcker:

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Jag har hört enormt mycket bra om den här boken och jag är väldigt nyfiken. Kul med en svensk fantasy bok!












Hungerspelen-triologin av Suzanne Collins
Även denna har jag hört otroligt mycket gott om. Verkar som de som läser den blir helt galna och inte kan lägga ner den. Jag hade tur och hittade alla tre böckerna i en samling - för under 100:- !!












Smaken av Muriel Barbery
Jag älskade verkligen Igelkottens Elegans och jag hoppas att den här boken är minst lika bra!













Señor Peregrino av Cecilia Samartin
Okej jag erkänner. Det var främst det fantastiska omslaget som fått mig att upptäcka denna bok. Har tjuvklämt på den i flera månader. Den verkar även helt underbar och det ska bli kul att läsa något av en norsk författare! 











The Fantasy Collection
(Elidor av Alan Garner. The Phantom Tollbooth av Norton Juster och The Sword in the Stone av T.H. White.)
Jag impulsköpte denna box för att den var så otroligt fin! Har ingen aning om vad böckerna handlar om eller vilka författarna är, men 3 böcker för 79:- tyckte jag var överkomligt! Och det är ju fantasy så det kommer säkert gå ner ;)









Fyrväktaren av Jeanette Winterson
Här litade jag helt på de fina omdömen som stod på bokens pärm (och givetvis att bokens innehåll verkar intressant!). 













Det varsamma bruket av komplimanger av Alexander McCall Smith
Jag älskar Damernas Detektivbyrå som mr McCall Smith skrivit, och jag fick för mig att detta var en fristående roman (han skriver annars bara olika serier). Men när jag kom hem upptäckte jag att även denna är en del av en serie. Nr 4 i Filosofiska Söndagsklubben. Hoppsan!









Korparna av Tomas Bannerhed
Vinnare av Augustpriset för Årets bästa svenska skönlitterära bok. Det är tungt. Givetvis är jag nyfiken, och jag har även en dröm om att faktiskt vara en del av hypen för en gångs skull, vanligtvis upptäcker jag hypade böcker typ ett år senare...










Mahatma! av Zac OÝeah
En biografi om Ghandi! Jag vet tyvärr inte så mycket jag skulle vilja veta om honom, så jag hoppas den här boken kan råda bot på det! :)











Gottfrid förgyllde även vår bokhylla med nyöversättningen på Ringens Herre-böckerna, ”Bestiary” av Tolkiens värld av David Day, Stolthet och Fördom och Zombier, av Jane Austen och Seth Grahame-Smith samt en notbok som heter Våra älskade sånger (som vi för övrigt satt och sjöng ur när vi kom hem. Eller ja, Gottfrid spelade piano och sjöng. Jag sjöng och "oo:ade" ibland)


Nu är jag tokivrig att läsa ut Harry Potter and the Philosopher's Stone som jag håller på med just nu. Sen kommer ett mycket angenämt problem att uppstå: Vilken bok ska jag ta först?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...