tisdag 7 april 2015

Jag och Mumin

För ett par år sedan fick jag en muminmugg i present av Gottfrid. Den var klargul med Lilla My som håller i ett paraply. Jag tror att jag hade önskat mig en muminmugg för att jag hade haft en som barn men den hade olyckligtvis blivit trasig på örat och blivit bortkastad (det var den gula 90-tals muggen och gissa om jag grämer mig över att den blev kastad idag!!!).
Med finlandssvensk pappa och farmor har jag alltid älskat berättelserna om Mumin, främst den teckande tv-serien som gick på tv när jag var barn. Nu i vuxen ålder uppskattar jag Tove Janssons konst och böcker på ett annat sätt. Även fast den tecknade serien fortfarande håller!
Jag kommer skriva om mumin lite då och då. Nyheter om nya muggar och annat. Men främst muggar, jag är inte någon fanatisk samlare som vill fylla hela mitt hem med muminsaker. Utan det är muggarna jag bryr mig om. Jag ska visa upp min blygsamma samling så småningom också.

Jag har uppdaterat och översatt ett samlingsdokument som listar alla hittills utkomna muminmuggar och vilka år de såldes. Den finns att ladda ner här (Och här kan du ladda ner Acrobat Reader för att kunna öppna/spara dokumentet).

Någon mer som samlar på muminmuggar? Det finns en väldigt fin grupp på facebook som heter 'Mumin samlare', välkomna dit!

/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...